17 august 2019

"Paanikaks pole põhjust! Valgamaa koeri käis süstimas siiski loomaarst!"

"Valgamaalased tähelepanu! End loomaarstiks nimetav mutt käib omavoliliselt teie koeri "vaktsineerimas!", postitus pani Facebooki kihama nagu mesilastaru. See on ka igati arusaadav, sest enamus loomaomanikest siiski hoolib oma lemmikutest ja ei möödu nädalat kui ühest või teisest mürgitamiskahtlusega juhtumist teada ei anta. Mul küll vähemalt mitte.

Tegelikult hoiatab ka politsei vahetevahel taluhoovides kondavatest kahtlastest tegelastest, kes tööd pakuvad ja mõistagi on loomakaitsjate asi teada anda kui loomadele halba võidakse soovida. Kõik sai alguse Margit Merivoog'i murekirjast, mille ta mulle saatis:

"Tere, jälle palun nüüd jälle abi. Täna tuli mingi naine omavoliliselt meie hoovi väidetavalt koeri vaktsineerima, et on nagu kohustuslik ja tal olevat korraldus.

Algul sai ühele koerale süsti ära teha, aga siis hakkas mu elukaaslane pärima, et milline vaktsineerimine ja miks nii asju aetakse? Küsis töötõendit ja väidetavat määrust näha, mis olevat justkui visiidi aluseks. Tal paluti kohemaid lahkuda."


"Midagi ma teile ei näita! Võin näidata vaid oma paljast perset!", käratanud proua vastu enne kui minema kihutas. Margit jätkab sündmuste kirjeldamist:

Mind polnud kodus, aga siin olevat ikka korralik action käinud - mutt olevat sõimanud ja mapiga virutanud ning käskinud mu mehel üldse ära minna. Lubanud isegi politsei kutsuda ja tahtnud kogu aeg mehe isa, et tollelt raha küsida.

Ta ei öelnud meile isegi oma nime ega seda kas ta üldse loomaarst on. Kas selline asi on normaalne, et käiaksegi ilma hoiatamata ja ilma probleemita suvaliselt kellegi koeri vaktsineerimas? Ta ei öelnud isegi, mis vaktsiini ta süstis! Ma ei kujuta ette kui mu koerakesega peaks nüüd midagi juhtuma ..."


Vat sellised lood toimusid eile Valgamaal, Tõlliste vallas. Nii need asjad ei käi ja soovitasin šokeeritud koeraomanikel politseisse avaldus teha. Lisaksin soovitasin kliinikusse sõiduks valmis olla, sest äkki süstis proua hoopis mingit mürki.




"Kes tunneb videos oleva "loomaarsti", kes omavoliliselt eraaedadesse tungib ja loomi omatahtsi süstima kukub, ära, andke sellest palun ka meile teada - help@animalrescue.ee"


Koheselt reageeris Valga loomakliiniku loomaarst Jaan Luht, kelle juures ka Loomapäästegrupi haiged loomad käivad:

"Teie poolt avaldatud videos on loomaarst Niina Org (tegevusloa number 0225). Niina Org on sõlminud Valgamaa Veteriaarkeskusega töövõtulepingu koerte ja kasside vaktsineerimiseks marutaudi vastu. 

Niina Org on olnud endises Tõlliste vallas volitatud loomaarstiks üle 20 aasta. Veterinaar- ja Toiduamet ei ole väljastanud oma lepingupartneritele töötõendeid. Tegemist on tõenäoliselt suure suhtlusprobleemiga. Palun võimalusel muuta oma postituse teksti."

Jumal tänatud ja vähemalt oli tegu loomaarstiga ning mürgitamiskahtluse võib seega välistada. Järgmine kiri tuli juba Jana Pavlenko'lt:

"Tere. Palun eemaldada selline solvav video. Niina Org on minu tädi ja on Tõlliste vallas olnud loomaarst pea 40 aastat. Nii kaua kui mina teada oma elu jooksul tean. Mäletan teda kohaliku loomaarstina ja ka kohalikud inimesed tunnevad teda. Ei ole normaalne tembeldada inimesi hulludeks muttideks jne. Teie sõbralistis on ka tema tütar ja vennatütar!"

Kirjutas ka Niina tütar Aive Vonk, kes võttis asja kokku nii:

"Tere Heiki, Teie jagate praegu minu emast tehtud videot, kas te teise poole olete ka ära kuulanud?"

Hakkab looma ja nüüd saame rääkida ka teise osapoole versiooni, sest enne seda oli ta ju pr. Tundmatu. Proua Niinaga ma otse ei rääkinud ja sestap saan vahendada vaid ta tütre ja väimehe sõnu. Aive sõnul on ema Jaan Rebase talus käinud varemgi koeri vaktsineerimas ja kõik sujus kuniks majast tuli välja noorem mees, kes ilmselt oli Jaani poeg. Väidetavalt hakanud see mees loomaarsti mõnitama ja kutsunud punnsilmseks mutiks, kes ei oska loomadega käituda.

"Ema on mul ka äkilise loomuga ja eks ta käratas siis vastu! Ta on pärast eilset sõda insuldi veerel ja kas sina tuled ratastooli lükkama kui ta halvatuks jääb?"

Tüli põhjus on seega inimeste vahelises suhtluses nagu tavaliselt. Süüdi on aga alati sõnumitooja ja nii need vaenlased mulle kogunevad, sest keegi on ju alati kellegi tuttav või sugulane või lausa poeg-tütar, kes oma vanema kaitseks välja astub. Ka see on kõik mõistetav ja ma ise käituks samamoodi kui mo vanemad vaid eluks oleks.

Mina pole kõrval olnud ja ei tea, kes esimese kivi viskas. Minia Margiti sõnul sai Jaani käest küsitud kas ta seda naist tunneb, aga mees ühmas vaid vastu, et nime küll ei tea ning vist kunagi on näinud. Nimelt Jaani mälu on üsna kehake ja äkki loomaarst olles veendunud, et teda tuntakse, marssiski sisse nagu oma koduhoovi ja kukkus toimetama?

Mis oleks juhtunud, kui omanik ise oli juba seesamuse vaktsiini kohusetundlikult ära teinud? Minu vanurist südamehaige Aadu oleks see süst igatahes tapnud! Minu pärastist emotsiooni ja reageeringut oleksid ilmselt kartnud ka kõikse vägevamad mehed siin ilmas, sest risti poleks ma ette löönud!

Vaibumise märke see tüli igatahes ei näita, sest Niina väimees Alvar olla käinud Margiti peret veel õhtu hilja noomimas. Naine kirjutas:

"Meid käidi praegu sõimamas. Ma olen nii vihane praegu! Kas ta nii käibki kõik talud siin ette hoiatamata läbi ja nii ebaprofessionaalselt, et ei tutvustagi end ega selgita, mis protseduure meie loomadega teeb?

Vabandan, et nii hilja kirjutan, aga ma lihtsalt ei tea praegu mida teha? Me ei julge magamagi minna, sest ähvardati, et see asi nii ei jää!"


Vat sihuke lugu siis ja kisa ulatub taevani. Käed püsti valgamaalsed, kes teab, et teie kodukandis käib mingi koduloomade vakstineerimine? Ilmselt väga paljud ei tea ja see on juba kivi Veterinaar-ja Toiduameti kapsaaeda. Võtke siis teadmiseks ja lugege VTA kodulehel olev teavitus läbi.

"Võta postitus maha!", nõuavad ühed. 

"Miks sa alles täna kirjutasid ja koerad hätta jätsid? Sa tõbras pole mingi loomakaitsja!", kiruvad teised. Kiruge kui tahate ja ega ma kirjuta selleks, et teile meele järele olla. Kolmandavad röögivad jällegi, et Valner vassib ja valetab.

"Ja nii juba üle 12 aasta, aga miks te seda siis ikka veel loete kui see puhas vale on? Mis teil viga on ausamatest ausamad?", küsiksin vastu.

Sõna ei saa tagasi võtta ja seepärast ma postitusi reeglina kunagi ei kustutagi. Ja vat need on vassijad, kes täna kirevad ja homme kustutavad, aga ega see lendu lastud sõnu tagasi too! Video võtan aga maha küll, aga mitte tütre ähvarduse tõttu mind kohtusse kaevata. 

"Sa ei võidaks nagunii, sest iga kinnistuomanik võib oma hoovil filmida just seda, mis pähe tuleb ja ta on selle materjali avaldamise õiguse, milles su ema figureerib, mulle andnud. 

Jokk ja punkt ning ühteteist ma teles töötatud aastate jooksul ikka õppisin! Kui mitte muud, siis vähemalt seda kuidas kohut kartmata ja tõde maha salgamata kirjutada tuleb!"

"Siis need on ju kaitsetud, kes parasjagu ei filmi?", vastas Aive mulle ja see on üks paganama kurb tõsilugu küll. Meist igaüht on võimalik närvi ajada ja kui "õigel ajal" mobla filmima lülitada, siis paistabki teine osaline lausidioodina. Kui kaks kaklevad, siis on mõlemad kolmanda pealtvaataja jaoks lollid ja nii edasi ja nii edasi. Sestap on alati avalikke kaklusi targem vältida, sest nõmedad on mõlemad osapooled. Kerge muidugi öelda! 

Video eesmärk polnud kedagi solvata vaid tuvastada isik, kes võõral hoovil väidetavalt omavolitses ja koeri mürgitada võis. See sai täidetud ja vat sellepärast ma võtangi Facebookist selle vastikuma filmijupi, kus su ema perset näidata lubas, maha - minu põhieesmärgiks pole "klikke" koguda nagu sellel va pärismeedial. 

"Sa Aive palusid oma emast aru saada ja mõista. Ma tegin seda, aga nüüd püüa ka ise mind natukene mõista ning kuidas sa ise oleksid minu asemel sarnases olukorras käitunud? Vait olnud? Ei usu ma sind kui nii väidaksid!"